Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Från by till by


Den senaste tiden har jag vandrat omkring i området på västra sidan av Galileiska sjön. Ibland har Andreas, Johannes och några andra gjort mig sällskap, men de har ju också haft sitt arbete som fiskare att sköta, så de har inte alltid följt med mig, eller också har de vänt hemåt igen när kvällen närmat sig.

Jag har stannat till i byarna som ligger som ett pärlband längs vattnet, pratat med fiskarna och bönderna, suttit ner och växlat några ord med kvinnorna, skojat och lekt med barnen på vägarna - och berättat för alla som velat höra vad Gud har sagt till mig. Himmelriket är nära.

Ryktet om mig har spridit sig efter det som hände i Kafarnaum. Nästan var jag än gått så har folk som hört talas om mig kommit fram och frågat om det är jag som är "den där Jesus" eller om det var jag som hjälpte och botade flera sjuka i Kafarnaum.

Här och där har jag blivit hembjuden till folk. Blivit bjuden på mat. Blivit erbjuden en sovplats över natten. Blivit ombedd att hjälpa någon som varit sjuk eller som skadat sig. Pratat med människor som haft bekymmer och hoppats att jag skulle kunna ge dem goda råd. Och hela kvällarna har jag suttit och berättat och förklarat och svarat på deras frågor om himmelriket.

Jag har förklarat för dem att när de inser vad Guds rike innebär och vad det är värt - när de inser att allt det de någonsin kunnat drömma om, och mycket mer än så, evig frihet, evig hälsa, evig frid, evig fred, evigt liv, finns inom räckhåll - då kommer de inte att tveka att göra allt för att få del av det.

Jag har jämfört himmelriket med en skatt som ligger gömd och nedgrävd ute på en åker. Om någon hittar den, skulle han gömma den igen, och sedan skulle han sälja allt han äger och köpa åkern. Eller om en köpman, som söker efter fina pärlor, hittar en riktigt värdefull pärla, så tvekar han inte att sälja allt han äger för att kunna köpa den.

Likadant är det med Guds rike. Det är värt alla uppoffringar, all möda och all tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg