Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Tullindrivare


De mest impopulära människorna här i Palestina (näst efter romarna) är nog tullindrivarna, publikanerna.

De arrenderar rätten att ta upp skatt och tull av den romerska ockupationsmakten. När de har skrivit sitt kontrakt med de romerska myndigheterna har de fria händer att driva in pengarna, och för att klara av sina avtalade summor driver de in så mycket som möjligt till så hög taxa som möjligt.

Överskottet kan de stoppa i egen ficka, så i allmänhet blir det hela en mycket lönsam affär. Så medan vanligt folk ofta har det svårt på grund av de höga skatterna, är tullindrivarna vanligen välbärgade. Men det har sitt pris...

Folk betraktar dem som illojala förrädare, likvärdiga med de orena hedningarna som de jobbar för. Rabbinerna brukar jämföra dem med landsvägsrånare och mördare, och de har ungefär samma status i samhället som horor och spetälska. De duger inte som vittnen i rätten. De får inte komma in i synagogorna och deras pengar tas inte emot i templet...

De flesta av dem är förvisso helt skrupelfria. De skor sig själva så mycket som möjligt utan några som helst moraliska betänkligheter. De utnyttjar folks respekt för de romerska ockupationssoldaterna och pressar människor att betala skandalösa avgifter. (Jag har många gånger hört hur Petrus, Andreas, Jakob och Johannes muttrat över de avgifter de och alla andra som bedriver fiske i Galileiska sjön är tvungna att betala på sina fångster.) De verkar, kort sagt, bara ha pengar i huvudet.
Men det finns undantag.

Inte så att jag vet om han är mer ärlig än andra indrivare, men mannen som är ansvarig för tullkontoret här i Kafarnaum - Levi heter han - verkar i alla fall vara en tänkare. Jag har sett honom flera gånger bland människorna som stått runt omkring och lyssnat när jag har pratat med mina lärjungar. Ibland har han inflikat någon kommentar eller kommit med någon fråga som inte bara vittnat om en grundlig kunskap i de heliga skrifterna utan också om djupa och kloka funderingar. Han är särskilt intresserad av de profetiska böckerna och löftena om Messias. Jag har till och med sett hur han skrivit ner små noteringar medan han lyssnat på mig.

Jag känner att jag bör tala med honom privat. Jag tror att Gud kallar honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg