Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Blivande sändebud


Efter att ha lämnat gadarenernas land, där vi inte var välkomna, seglade vi norrut mot Betsaida och lade till i en liten vik där vi kunde vara ensamma och koppla av ett par dagar. Jag ville få tid att prata i lugn och ro med mina lärjungar. De kommer att ha en viktig uppgift framför sig, och det är mycket de måste lära sig och förstå.

Jag vet att mina möjligheter är begränsade. Jag kan bara vara på en plats i taget och min röst kan bara nå ett litet antal människor. Hur många kan jag nå? Hur långt kan jag själv nå med mina ord? Kanske till Jerusalem i söder och Tyrus och Sidon i norr...

Men världen är så oändligt mycket större, och det nya förbundet handlar inte bara om Palestina utan ytterst om hela världen. Om varje människa. Om evigheten. Och ingen vet när stunden är inne för Gud att upprätta sitt rike eller hur många han väljer att kalla dessförinnan. I morgon, nästa år, om tio år? Här i Palestina? I Egypten? I Grekland? I Indien?

Alla dessa människor som Gud vill kalla till en uppgift vid messias sida i himmelriket måste nås av evangeliet om Riket. Därför har jag bestämt att Simon, Andreas, Jakob, Johannes, Filippus och Natanael ska bli mina sändebud, mina budbärare. Men dessförinnan måste jag undervisa dem om allt. De måste leva med mig och lyssna på mig och lära av mig så att de förstår och kan bli min kropp och min röst på platser dit jag aldrig kommer och där jag aldrig själv kommer att kunna tala. Genom dem ska jag fortsätta mitt arbete tills budskapet om Guds rike har nått alla dem som Gud beslutar kalla innan hans rike blir verklighet här på jorden.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ribi Yehoshua - Messias- hette den historiska personenen. Forskningen på Netzarims hemsida bevisar att han inte undervisade det kristna "evangeliet"; han undervisade direktiven i "Moseböckerna" och att man ska följa dem.

Kommentar om det kristna "evangeliet" och frälsning:

”Precis som de flesta argument, så börjar många kristna argument med ett element av sanning innan det förleder dess efterföljare in i non-sequiturs och andra logiska fel.Det är sant att en “människa inte är rättfärdiggjord genom lagen”. Människor kan inte rättfärdiggöra sig själv genom hans eller hennes hållande av direktiven i ”Moseböckerna” ′(vilket är vitt skilt från den hellenistiska och kristna koncepten av ”lagen”.), eftersom ingen människa kan vara perfekt. Kristna arbetar under den missuppfattningen, att trots citat som deklarerar att alla har syndat och att allas goda arbeten inte är bättre än en menstruerandes duk, ”så fattar inte judar det”.


Emellertid, sanningen är den chockande motsatsen att det är kristna som fortfarande inte förstår det: Ortodoxa (fariséeiska) judar har aldrig förlitad sig på att hålla direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt till det bästa av sin förmåga för att få en plats i himmelriket! Ortodoxa judar förlitar sig på ki•pur [not 1]′ i Skaparens nåd (inte en “människo-gud”) för det. Men det finns fler dåliga nyheter för kristna: Skaparen gör det krystallklart i Hans ”Moseböcker” [3] att Han inte kommer att förse med ki•pur′ för den som medvetet bryter mot direktiven i ”Moseböckerna”′!!! Så de som inte gör sitt bästa att hålla direktiven i ”Moseböckerna” ′kvalificerar inte för kipur och, således, får INTE "frälsning" eller evigt liv!!! Inga kristna, som per definition förkastar direktiven i ”Moseböckerna” i dess odelbara helhet får kipur och utan kipur —som kristna så skenheligt predikar – får ingen ”frälsning” eller evigt liv.” [4]


Noter:

1. “A wiping-on (an Torah [2]-transgression-blotting agent) or wiping-off, sopping-up or blotting-up (av en överträdelse av direktiv i “Moseböckerna)”

2.”Moseböckerna”

3.Det bekräftas även i den judiska Bibeln (som kristna kallar “GT”) med många verser på hebreiska: “Jesaja” 1:17-18, Hesekiel kapitel 18, m.fl.

4.Läs hela artikeln: http://bloganders.blogspot.com/2010/08/paulus-ord-i-galaterbrevet.html

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg