Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Senaste nytt om Johannes


När jag var i synagogan i förmiddags fick jag höra av några bybor som just varit nere i Judeen, att min syssling Johannes har lämnat ödemarken och begett sig ner till Jordans dalgång, till ett ställe på östra sidan om floden som heter Betabara (eller Betania, men jag använder namnet Betabara för att det inte ska förväxlas med det andra Betania nära Jerusalem där min gode vän Lasarus och hans systrar bor). Det ligger vid en allfarväg som folk här uppifrån oftast använder när de till exempel färdas till och från Jerusalem (de väljer att gå på östra sidan om floden hellre än att färdas rakt söderut och bli tvungna att passera genom Samarien), så det är mycket folk som passerar där. Där har Johannes tydligen börjat gå omkring och predika. Jag måste ta reda på mer om vad det är han säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg