Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Fariseerna


I vårt samhälle finns en gruppering av djupt troende människor som kallar sig "fariséer", vilket betyder "de avskilda". De är extremt noga med att lyda den lag som Gud för många sekler sedan gav oss genom Mose till punkt och pricka, och de ser det som sin livsuppgift att hjälpa sina medmänniskor att följa Guds vilja.

Enligt fariséerna är det inte bara orden i Moseböckerna som vi har att följa, utan också det som kallas "de äldstes stadgar". Under årens lopp har lagkloka män funderat mycket på hur lagen ska förklaras och olika begrepp definieras (lagen säger t ex att vi inte ska arbeta på sabbaten, men den säger inte vad som räknas som arbete), för att Mose lag ska kunna tillämpas på alla tänkbara situationer i livet, och allt detta har de skriftlärda samlat och bevarat.

Fariséerna menar att de här detaljerade reglerna gör det enklare för alla att handla enligt lagen. Om folk följer dem är risken mindre att de oavsiktligt bryter mot Guds vilja. Därför är de måna om att föra dem vidare. Och det gör de när de undervisar i synagogorna och ute bland folk. Deras trohet mot Guds ord gör att de har högt anseende bland allmänheten som ger noga akt på hur de lever och ser dem som förebilder.

Men baksidan är att eftersom de själva är så nitiska när det gäller att hålla fast vid lagens minsta bokstav har de en benägenhet att förakta dem som inte klarar av att följa alla regler in i minsta detalj. De ser dem som syndare - människor som en sann troende jude inte ska umgås med. Det har lett till att de mest fanatiska fariséerna till och med bosatt sig i särskilda byar för att inte riskera att ens komma i kontakt med några människor som inte är lika fromma som de själva.

Därför hade de naturligtvis svårt att acceptera att jag - som påstod mig förkunna Guds ord - kunde umgås med Matteus och hans vänner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg