Några rader om mig

JESUS BAR JOSEF - NASARET, GALILEEN
Jag är 30 år gammal och jag är uppvuxen i en liten by som heter Nasaret i Galileen i norra Palestina. Jag är snickare till yrket, precis som min far innan han gick bort. Sedan några veckor bor jag i Kafarnaum vid Galileiska sjön. I den här bloggen har jag tänkt berätta om mitt liv.

Omskärelse


"Ska då ingen av oss komma in i Guds rike?"

Människornas ständiga fråga...

Hur ska jag få dem att förstå att Gud ingick ett förbund med vår anfader Abraham, gjorde våra förfäder till sitt folk och lovade Abrahams ättlingar evig välsignelse i Guds rike - men att det förbundet var ömsesidigt? Hur ska jag få dem att förstå att för att få del av Guds löften om välsignelse måste de också följa hans vilja. Det är det förbundets villkor som man glömt bort.

I sekel efter sekel har vi judar omskurit våra barns förhud som tecken på att vi alla är av Abrahams säd, men det räcker inte för att göra någon till Abrahams sanna barn. Det räcker inte att bara vara av Abrahams säd för att få del av de utlovade välsignelserna.

Många onda människor, som inte alls har följt Guds vilja, har varit Abrahams ättlingar. Skulle då de få ärva himmelriket bara på grund av att de är Abrahams säd? Hur skulle himmelriket se ut om dess medborgare inte ville följa Guds röst? Hur skulle Messias rike se ut om man inte tog emot och följde Messias som sin herre och härskare?

För att få del av de välsignelser Gud lovade Abrahams säd måste man vara hans andliga ättling också. Man måste dela Abrahams tro och tillit till Gud och hans löften. Man måste dela Abrahams vilja att följa Gud, hur svåra Guds krav än må tyckas. Man måste vara ett Abrahams barn i hjärtat, i själen, i tron. Till det krävs en hjärtats "omskärelse".

Redan Mose visade ju att omskärelsen av förhuden bara var det yttre tecknet på släktskapet med Abraham, men att det var den inre omskärelsen som var det viktiga, då han sa till folket att de måste omskära sina hjärtans förhud så att de skulle kunna älska Herren Gud av hela sitt hjärta och av hela sin själ. Ett omskuret hjärta är öppet för Guds ande och Guds röst. Ett omskuret hjärta är öppet för medmänniskornas behov.

Hjärtats omskärelse var och är villkoret för att de ska få del av de välsignelser som Gud lovat genom Abraham, Isak, Jakob, Mose och alla profeterna.

Svaret på människornas fråga finns där i klarspråk i vår heliga skrift. När deras hjärtan befriats från den förhud som sluter omkring dem och stänger ute både Gud och medmänniskor - då kommer Guds rike att stå öppet för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidigare inlägg